Konsumentrådgivning

Behöver du hjälp med konsumentärenden? Här hittar du information om och kontaktvägar till Konsumentverket som kan hjälpa dig.

Konsumentverket ger information och vägledning i konsumentfrågor. Hit kan du vända dig med frågor inför köp av varor och tjänster eller om du är missnöjd och vill göra en reklamation samt att få råd om att handla hållbart.

Det här kan du få hjälp med

Konsumentverket kan hjälpa dig med:

  • Svar på frågor om köp av varor och tjänster, reklamationer och konsumentlagstiftning
  • Vägledning inför ett köp och hur du kan handla miljömässigt hållbart
  • Hjälp med rådgivning via ECC Sverige vid frågor om eller problem med gränsöverskridande handel
  • Hjälp vidare till experter hos andra myndigheter, konsumentbyråer och kommunal konsumentvägledning

Det här kan du inte få hjälp med

Konsumentverket kan inte hjälpa dig med:

  • Kontakta företag, agera ombud eller medla mellan dig och ett företag du inte kommer överens med
  • Bedöma ditt fall, granska handlingar eller tolka avtal
  • Hjälpa till med att svara på skoluppgifter
  • Skriva en anmälan till ARN eller ansökan till domstol

Kontakt

På Konsumentverkets hemsida finns information om de flesta områden som rör konsumentfrågor.

www.konsumentverket.se Länk till annan webbplats.

Du kan också ringa eller mejla till Konsumentverket. Vägledningen är öppen alla vardagar och det är kostnadsfritt att kontakta dem. De svarar på dina frågor på svenska och engelska.

Telefon: 0771-52 55 25
E-post: konsumentverket@konsumentverket.se

Vill du hellre skicka brev:
Konsumentverket/KO
Box 48
651 02 Karlstad

Kontaktcenter

Vi svarar på frågor om kommunens service och verksamhet, ring eller skicka e-post till kontaktcenter.

Stängt Öppnar 25 nov kl 08.00
Hjälpte informationen på sidan dig?